O povestire a vremurilor noastre
de Murray N. Rothbard
Acest articol nepublicat a fost scris de c?tre Murray N. Rothbard în mai 1961. Mul?umiri deosebite lui Joseph Stromberg, arhivar al Institutului Mises.
I.
A fost odat? ca niciodat? o vale lini?tit?. Oamenii din aceast? vale erau ferici?i; munceau, f?ceau nego? ?i râdeau împreun?. Nimeni nu f?cea uz de for?? asupra vecinului, iar to?i tr?iau ?i prosperau.
Într-o zi, a ajuns în vale o ceat? de badi?i, condu?i de un lider, pe care îl vom numi Hector. Banda venise cu mitraliere, ?i, dup? cum le era tradi?ia, au violat ?i i-au jefuit dup? placul inimii pe locuitorii v?ii. În timp ce se preg?teau, ca de obicei, s? incendieze întreaga vale („de amuzament”, dup? cum a spus succint unul din membrii bandei lui Hector), unul dintre membri, un intelectual tân?r ?i sclipitor, pe care îl vom numi Iago, i-a oprit. „?efule, uite,” spuse Iago, „De ce nu ne schimb?m modul de operare? Încep s? m? satur de hoin?ritul ?sta, c?utând mereu o nou? ?int?, noi victime, mereu pe fug?. Acesta este un loc izolat, un loc frumos. Hai s? ne stabilim aici ?i s?-i conducem pe oamenii ace?tia. Apoi, îi putem exploata mereu, în loc s?-i omorâm ?i s? trecem mai departe.” Hector era un conduc?tor iscusit, ?i î?i d?du seama c? era o idee în?eleapt?. ?i banda s-a stabilit acolo.
Prin urmare, tâlh?ria ?i jafurile devenir? cronice în loc de acute. Locuitorilor li se percepea tribut anual, iar banda folosea for?a ?i dictatura asupra lor, p??ind ?an?o? în uniforme ?i dând ordine. La început, au existat resentimente puternice; oamenii v?ii morm?iau ?i au început s? formeze o M?scare de Rezisten??.
Iago, teoreticianul-?ef din banda lui Hector, i-a explicat liderului c? o alt? mare schimbare a metodelor era necesar?, pentru a se adapta noilor condi?ii. „Oamenii ace?tia ne dep??esc numeric, ?efule. În cele din urm?, de?i acum nu au arme, ace?ti oameni ne-ar putea alunga ?i am pierde cea mai bun? afacere pe care am f?cut-o vreodat?. Trebuie s?-i facem s? le plac?.” Aceasta a fost marea sarcin? a lui Iago ?i a grupului s?u de colegi teoreticieni, iar Hector ?i b?ie?ii lui au r?mas uimi?i de rezultate. Iago le servea oamenilor argumente precum: „Acesta nu este tribut, ci „protec?ie”. Trebuie s? v? protej?m pentru binele vostru. Altminteri, a?i începe s? v? omorâ?i ?i s? v? jefui?i între voi.”
„A?a este, are dreptate,” au morm?it oamenii. Poate c? Hector ?i banda lui sunt ni?te huligani, dar cel pu?in ne protejeaz? de noi în?ine.” Fiindc? oamenii au memoria scurt?.
?i Iago continu?: „Acesta nu este tribut, este „protec?ie”. Trebuie s? v? protej?m de criminalii de peste munte”. ?i aceste vorbe devenir? plauzibile, întrucât banda lui Hector, mereu dornic? s? jefuiasc?, începu s? trimit? grupuri de recunoa?tere peste munte, astfel c? au urmat lupte periodice. Oamenii ascultau ?i erau de acord. „A?a este. Poate c? Hector ?i b?ie?ii lui sunt ni?te oameni r?i. Îns? m?car sunt ai no?tri. Nu sunt ni?te str?ini ca oamenii aceia de peste munte. Trebuie s? fim proteja?i de ei.” Oamenii uitar? c? pân? atunci nu avuseser? nicio problem? cu oamenii de peste munte. Fiindc? oamenii au memoria scurt?.
„E grozav, ?efule, îns? avem nevoie de mai multe m?suri ?i teorii pentru ca fraierii ??tia s? r?mân? mul?umi?i,” spuse Iago. Iar Hector ?i Iago au început s? fac? propagand? pentru educarea tuturor copiilor în ?colile conduse ?i operate de c?tre Hector, Iago ?i banda lor. Au numit aceste ?coli „?colile de Vale”; „?colile oamenilor”. „To?i cei care nu-?i educ? copilul într-o ?coal? de Vale este nedemocrat. Este antisocial ?i ur??te oamenii. De fapt, este Ne-V?lean.” Lacheii lui Iago care aveau înclina?ii de savan?i, care î?i spuneau „economi?ti” („Sun? bine, are o not? greceasc?, ?efule”) predicau c? „to?i au de câ?tigat de pe urma obliga?iei de a pl?ti ?i de a fi înscris la ?colile de Vale alei lui Hector, fiindc?, dac? A este educat, atunci B o duce mai bine, ?i prin urmare B trebuie for?at s? fie educat, la fel ca ?i A....” Iar oamenii ascultau ?i d?deau din cap aprobator; ?i savan?ii dintre ei ascultau ?i d?deau de asemenea din cap; ?i în curând au devenit membri ai Bandei lui Hector, Divizia Savan?ilor.
Ce minuni s-au înf?ptuit prin A-i Face S? Le Plac?! Hector ?i banda lui ini?ial? ?i-au chemat toate rudele de la mii de kilometri; ?i to?i au venit ?i s-au al?turat bandei lui Hector ?i au tr?it de pe urma bog??iei p?mântului. Rata tributului cre?tea în continuare, la fel ca ?i num?rul membrilor din Band?. Pe m?sur? ce „d?rile” au crescut, Oamenii au început s? morm?ie din nou. Iago ?i b?ie?ii lui îi îndemnau ?i îi dojeneau pe cei care morm?iau: „To?i sunte?i egoi?ti”, spuneau, „fiindc? nu vre?i s? contribui?i ?i s? îi servi?i pe fra?ii vo?tri.” („Fra?ii” erau, desigur, în mare parte membri ai Bandei lui Hector.) Iar oamenii, îndeosebi morali?tii dintre ei, d?deau din cap ?i aprobau. Au fost de acord c? oricine i se opunea lui Hector ?i Bandei lui era „egoist, antisocial ?i preocupa?i de propriul câ?tig ?i l?comie.”
?i Hector ?i Banda lui au recrutat majoritatea oamenilor v?ii, pentru a-i construi Bandei un palat enorm în vârful celui mai înalt deal din Vale. Era un palat frumos ?i impun?tor, spuneau to?i. Câ?iva oameni au morm?it în fa?a acestei constrângeri ?i risipe. Iago ?i b?ie?ii lui au tunat: „Fiin?e nenorocite! Am construit un monument minunat, un monument al gloriei, destinului ?i m?re?iei V?ii Noastre. Iar voi, lene?ilor ?i zgârci?ilor, a?i refuza V?ii Noastre monumentul ei.” „Are dreptate”, a spus lumea, privindu-i du?m?nos pe cei ce comentau. „Valea aceasta are cel mai mare palat dintre toate v?ile de pe p?mânt.”
În mod periodic, Hector ?i Banda lui plecau la lupt? împotriva oamenilor de peste munte, pentru a-?i extinde teritoriul ?i aria pe care o pr?dau. În vremuri ca acelea, aveau nevoie de mai mul?i oameni pentru lupt?, astfel încât recrutar? din nou oamenii în Banda lor. Recru?ii, asemeni tuturor oamenilor, au fost educa?i c? orice opunere împotriva recrut?rii va determina m?suri aspre, dar reprezint? de asemenea „înalt? tr?dare” împotriva V?ii ?i guvernului ei legitim, Banda lui Hector. Hector ?i Iago transformar? drapelul vechi pe care Hector ?i b?ie?ii lui obi?nuiau s?-l ridice înainte de a p?trunde în urm?torul ora? în „Sfântul Steag al V?ii”; to?i cei care nu se închinau în fa?a acelui steag – sau care nu cântau vechiul cântecel pe care Hector ?i Banda lui îl cântaser? mereu înainte de a porni la lup? – era de asemenea stigmatizat drept „tr?d?tor” ?i tratat ca atare.
Într-adev?r, unele dintre teoriile pe care Iago ?i b?ie?ii lui le fluturau în serviciul lui Hector ?i al Bandei lui erau geniale. De exemplu, în momentul când un Opozant izolat demonstra fenomenul de ho?ie organizat? ?i continu?, b?ie?ii lui Iago spuneau: „?tii, poate c? ai avut dreptate în ce prive?te era anterioar?. Ast?zi vremurile s-au schimbat, iar gândirea noastr? trebuie s? se schimbe ?i s? se adapteze erei moderne. În era dinainte de Hector, acest fenomen era într-adev?r jaf. Ast?zi este cooperare pentru binele comun ?i bun?starea oamenilor din vale. Iar unul din cei mai sclipitori dintre Economi?tii lui Iago a spus: „Voi nu v? da?i seama c? banii pe care Hector ?i b?ie?ii lui vi-i iau v? aduc beneficii enorme. Fiindc? Hector ?i b?ie?ii lui cheltuie banii – nu-i a?a? - în magazinele ?i pie?ele voastre. Prin aceast? cheltuire, ei v? ofer? locuri de munc?, ei pun în circula?ie resursele financiare, ei men?in puterea de cump?rare, care este vital? pentru Economia V?ii, ?i v? asigur? „stabilitatea intern?” a sistemului economic al V?ii. Oamenii ascultaru ?i se minunau de atâta în?elepciune. Iar oamenii lui Iago au exprimat teoria în simboluri matematice complexe, iar oamenii se minunar?, iar Hector era încântat, iar cei mai savan?i dintre oameni ascultaru ?i în curând s-au al?turat Diviziei de Savan?i a lui Iago.
Am putea descrie la infinit structura social? fascinant? a acestei v?i uluitoare ?i cu siguran?? unice. Îns? ideea esen?ial? este s? subliniem faptul c?, prin fascina?ia stârnit? de propaganda lui Iago, statutul lui Hector ?i al Bandei sale s-a schimbat complet din vremurile de demult ?i aproape uitate. Dac? Hector ?i Banda lui se furi?au ca ni?te criminali, erau privi?i de c?tre to?i cu dispre? ?i ur? ca ?i criminali, ?i erau mereu pe fug?, acum se produsese cu adev?rat o revolu?ie. Hector, Iago ?i ceilal?i nu mai erau criminali, ci Cei Mai Respecta?i oameni din ?ar?. Nu numai c? erau îmbog??i?i de pe urma jafurilor cronice anuale; erau s?rb?tori?i de toat? lumea, iubi?i ?i temu?i ?i onora?i de c?tre oamenii din vale. To?i au fost încununa?i cu onoruri. ?i totul fiindc? ho?ia lor devenise reglementat?, proclamat? public ?i ap?rat? încânt?tor. În timp ce st?teau tol?ni?i pe divanele lor, Hector îi spuse cu mul?umire lui Iago: „B?iatule, niciodat? n-am dus-o a?a bine.” Iago spuse, b?tându-l pe Hector pe spate: „În fiecare minut se na?te un fraier”. Iar, între timp, oamenii lui Iago le vorbeau de pe tribun? oamenilor: „În vremurile noastre este nevoie de sacrificii enorme, este nevoie de pl?cere de a da.” Iar oamenii au ascultat ?i d?deau din cap aprobator.
II.
În general, oamenii aprobau sau se resemnau în fa?a domniei lui Hector. Acei câ?iva oameni, de pe ici ?i colo, care nu fuseser? convin?i de propaganda lui Iago, erau lichida?i. Dac? deveneau prea fermi, erau pofti?i politicos afar? ?i împu?ca?i... ca ?i tr?d?tori ai V?ii. „E p?cat,” spuneau oamenii, „?i eu care credeam c? îl cunosc pe Jim. Sigur, cine putea ?ti c? era un tr?d?tor?” To?i erau de acord c? vremurile dure cereau m?suri dure.
Între timp, ce se întâmplase cu r?m??i?ele Opozi?ei Oamenilor? Opozan?ii nu aveau arme, dar se luptau în continuare pe t?râmul ideilor. „Spiritul, ideea libert??ii trebuie ?inut? vie”, spuneau ei. Astfel ei au l?sat s? circule între ei iubirea pentru libertate ?i recunoa?terea a ceea ce erau Hector, Iago ?i oameni lor ?i a ceea ce f?ceau. Iar lucrul care le d?dea rezisten?? era crezul pe care îl împ?rt??eau: „Nu uita?i. Hector este un ho?. Hector este un criminal. Hector ?i banda lui sunt infractori ?i tirani, iar, într-o zi, vor fi da?i afar? din Valea aceasta. Hector este un ho? ?i un criminal.” ?i ce este Iago? Fa?? de Iago Opozan?ii sim?eau o aversiune ?i mai mare decât pentru Hector. În ceea ce îl privea pe Iago, ei subliniau c? este „un om inteligent; e?ecul lui este unul moral, unic. Iar Iago ?ine în via?? regimul prostituându-?i inteligen?a, servindu-se pe sine ?i pe Hector, ?i în?elându-i pe oameni s? accepte toate acestea.”
„Nu uita?i asta niciodat? despre Hector ?i Iago,” î?i spuneau unul altuia. „Nu uita?i niciodat?.”
Într-o zi, se ridic? un lider între Opozan?i; era tân?r, puternic ?i deosebit de inteligent – un om cu adev?rate virtu?i eroice. Opozan?ii îl numeau, cu afec?iune, Liderul. Liderul îi dispre?uia pe B?trânii dintre Opozan?i: B?trânii îi sf?tuiser? pe Opozan?i s? scrie ?i s? vorbeasc? împotriva tiraniei numai în mod abstract; niciodat? nu trebuiau s? „devin? preci?i”, niciodat? nu trebuia s? îi men?ioneze pe Hector sau pe Iago ?i nici vreuna din faptele lor. „La naiba cu asta,” a tunat Liderul înaintea unei întâlniri a Opozan?ilor. „Nu-i de mirare c? b?trânii nu ajung nic?ieri. Trebuie s? scriem pe ziduri: Hector e un ho?; Hector e un criminal; Iago este o prostitoat? ?i un tovar?? al ho?ilor ?i criminalilor. Îi vom alunga!” Opozan?ii l-au aclamat pe acest tân?r b?rbat cu ova?ii asurzitoare. Inimile lor erau pline de bucurie; î?i g?siser? Liderul.
Am men?ionat anterior faptul c? Hector ?i Iago provocaser? o revolu?ie social? în Vale. Înainte fuseser? criminali; acum erau cei mai respectabili ?i onora?i oameni din vale. Acum, dimpotriv?, Opozan?ii erau ni?te paria, stigmatiza?i ca ?i criminali ?i tr?d?tori, ?i care nu dobândiser? niciun pic de onorabilitate. Acum, Opozan?ii erau cei care trebuia s? duc? o existen?? ascuns?.
III.
Într-o zi, Liderul avu o Revela?ie. A descoperit un Nou Concept. Era înc? tân?r, îns? sim?i c? se Maturizase. Chem? Opozi?ia pentru a explica: „Vreau s? ?ti?i”, proclam? Liderul, „c? nu voi abandona niciodat? Opozi?ia. Scopul nostru final – libertatea total? – va r?mâne mereu neschimbat. [Aplauze.] Îns? acestea sunt vremuri noi care necesit? concepte ?i metode noi pentru ob?inerea ?elului nostru comun. [Murmur de nedumerire.] Am tot repetat, din nou ?i din nou, lozincile vechi: Hector e un ho?, Hector e un tiran ?i a?a mai departe. Lozincile acestea au devenit cli?ee obosite: toat? lumea le cunoa?te. [Murmur: Toat? lumea? Dar cine le-a ascultat, în afar? de Opozi?ie?] Mai mult, niciodat? n-am reu?it s? convingem pe nimeni dac? p?str?m o atitudine negativ? ?i p?rem mereu c? ne opunem schimb?rii. Hector ?i Iago au avut într-un fel dreptate când ne-au acuzat c? suntem acri ?i negativi?ti. De acum înainte trebuie s? punem accent pe pozitiv! Ceea ce trebuie s? facem este s? le ar?t?m: s?-i ar?t?m lui Hector ?i Iago ?i tuturor celorlal?i c? metoda noastr? este mai bun? decât a lor. C? putem ob?ine mai mult bine în mod mai eficient prin metode voluntare decât pot ei dobândi prin constrângere. Haide?i s? renun??m la lozincile sterile ?i negative, ?i s? le ar?t?m prin ac?iunile ?i faptele noastre c? metoda voluntariatului este mai bun?.”
Liderul era, ca întotdeauna, elocvent, ?i s? influen?eze masele de Opozan?i. „Haide?i s? încerc?m m?car,” spuse mul?imea de oameni înfometa?i, epuiza?i ?i chinuit?. Astfel, Liderul se plimb? în lungul ?i în latul v?ii, predicând evanghelia Pozitivului.
În curând a constatat c?, dac? odat? era tratat ca un paria printre Lumea Cea Bun?, acum era întâmpinat de u?i deschise larg. „Ai dreptate”, spuneau din ce în ce mai mul?i dintre cei înst?ri?i ?i respecta?i. „Alt?dat?, când tu ?i ceilal?i îl denun?a?i în stânga ?i în dreapta pe Hector ?i Iago, era?i doar o ga?c? de tr?sni?i. Acum, cu voia Domnului, face?i ceva constructiv. ?i nu-i înnebuni?i pe oameni, atacându-i pe ei ?i institu?iile pe care le respect?.”
În mi?care Noii Opozi?ii a Liderului începuser? s? curg? fonduri ?i sprijinuri. Accentul noii opozi?ii era pus pe metoda pozitiv?, voluntar?. „Hector ?i Iago sus?in c? metoda lor este cea mai bun? pentru promovarea bun?st?rii sociale,” tun? Liderul într-un discurs. „Hector ?i Iago sus?in c? este necesar? constrângerea, de exemplu pentru scopul m?re? de a hr?ni ?i de a ad?posti rudele lui Hector. Îns? noi ?tim c? metoda voluntariatului persoanelor private poate face asta mai bine ?i mai eficient. Haide?i s? le ar?t?m!” Mul?imea aplaud?, ?i în curând începur? s? curg? fonduri în proiecte precum îngrijirea ?i hr?nirea voluntar? a rudelor lui Hector. „Nu ataca?i niciodat? ratele mari de tribut,” î?i avertiz? Liderul membrii Noii Opozi?ii; „dac? îi ar?t?m întregii v?i c? putem îndeplini sarcina aceasta prin mijloace de voluntariat, dac? îi hr?nim ?i le d?m ad?pot rudelor lui Hector, de exemplu, atunci Hector va mic?ora în cele din urm? ratele de tribut. Haide?i s? fim activi!”
„În afar? de asta”, îi avertiz? Liderul pe oamenii s?i, „dac? începem s? gândim negativ, dac? îi atac?m pe Hector ?i pe ceilal?i, vom pierde scutirea de tribut pe care ne-au acordat-o cu bun?voin??. Haide?i s? avem mereu spirit practic!” „Da, s? avem mereu spirit practic”, au aprobat oamenii.
?i a?a banii începuser? s? curg?... de la membrii Opozi?iei ?i de la al?ii, ce umpleau voluntar cuferele lui Hector ?i ale Bandei lui. B?trânii Opozan?i abandonar? vechile predici negativiste ?i trecur? la sarcina practic? de a strânge cadouri voluntare pentru proiectele preferate ale lui Hector – pentru a-i ar?ta lui Hector ?i celorlal?i superioritatea Metodei Voluntariatului. ?i care a fost reac?ia lui Hector, Iago ?i a celorlal?i? Au stat la întâlnirile periodice ale Bandei, analizând noua atitudine a Liderului ?i a Opozi?iei ?i au f?cut un singur lucru: au râs ?i au râs ?i iar au râs. ?i în sfâr?it Iago ?i-a revenit pu?in ?i a spus: „A?adar, chiar ei ne-au dat instrumentul cu care s? îi p?c?lim!”, ?i au râs din nou în hohote.
Nu a durat mult pân? când Liderul a fost osp?tat de Hector, Iago ?i ceilal?i, a fost rugat s? lucreze în comitete de consultan?? ?i a fost rugat s? demonstreze din ce în ce mai des prin ac?iuni modul în care metoda voluntariatului ar putea m?ri cuferele Bandei. În cadrul unui importante adun?ri anuale ale Bandei, unde mul?i oameni din Opozi?ie fur? invita?i de aceast? dat?, în timpul discursului s?u, Iago se întoarse c?tre Lider, prezent ?i el acum pe podium, ?i spuse: „S? nu uit?m niciodat?, prietene, c? scopul nostru final r?mâne mereu acela?i. Numai mijloacele noastre difer?. Haide s? folosim atât mijloacele tale, cât ?i ale noastre, ?i s? ob?inem astfel scopul nostru comun în cel mai bun mod.” [Aplauze r?sun?toare din partea tuturor.]
?i în acest fel, ceea ce nici Iago nu fusese capabil s? ob?in? prin toate ?iretlicurile sale, fusese ob?inut; iar pacea ?i armonia fusese restabilit? în vale. Opozan?ii erau acum loiali, genero?i, aveau o atitudine pozitiv?, iar am?r?ciunea ?i ura lor de odinioar? se transformase într-o cooperare amiabil? ?i voluntar? cu Hector ?i Banda sa.
Desigur, exist? mereu câ?iva nemul?umi?i în orice societate, câteva mere stricate în fiecare co?. Câ?iva dintre Opozan?i începur? s? morm?ie: „Liderul a spus c? tributul va sc?dea dac? îi apovizion?m pe ceilal?i; îns?, dimpotriv?, tributul a crescut.” („Exist? necesit??i noi în aceste vremuri grele” au spus oamenii lui Iago; „R?bdare, v? vom demostra,” au spus oamenii Liderului.) Un Opozant nemul?umit i-a spus altuia: „M?car pe vremea B?trânilor puteam ataca jaful ?i tirania în mod abstract; acum nu putem face nici m?car asta”. ?i, în secret, pe furi?, la miez de noapte, mici grupuri de Opozan?i protestatari se întâlnir? ?i î?i spuser? unul celuilalt: „Hector este un ho?. Hector este un criminal...”
Iar într-o zi s-a întâmplat un lucru nemaipomenit. În timp ce p??ea încrez?tor, cu pa?i mari, spre o întâlnire cu Hector ?i ceilal?i în palatul splendid al lui Hector, Liderul privi întâmpl?tor în una din oglinzile din vestibul. Cu adev?rat un miracol se s?vâr?ise; c?ci atunci când Liderul s-a uitat în oglind?, fa?a pe care a v?zut-o era fa?a lui Hector.
Murray N. Rothbard (1926–1995), fondatorul libertarianismului modern ?i decanul ?colii Austriece de economie, a fost autorul lucr?rii The Ethics of Liberty ?i For a New Liberty ?i al multor altor c?r?i ?i articole. De asemenea, a fost vicepre?edintele academic al Ludwig von Mises Institute and the Center for Libertarian Studies, ?i redactorul – împreun? cu Lew Rockwell – al The Rothbard-Rockwell Report.